måndag 9 mars 2009

Välkommen till Absurdistan

Jag tänkte att det kunde vara bra att gå igenom några av de fruktansvärt absurda sakerna i Pirate Bay-rättegången, även om den är över för stunden.

Det vidrigaste med det hela, som får mig att känna mig både skamsen och en smula illamående, är att dessa fyra hyvens pågar står åtalade, med potentiellt fängelsestraff som följd, för något jag har gjort. Jag och över två miljoner andra svenskar. Det verkar nämligen rätt tydligt att de inte har brutit mot lagen, eller i alla fall inte haft avsikten att göra det: Innan de satte upp sidan kollade de med jurister om TBP var olaglig. Det var den inte. Hur skulle den egentligen kunna vara det? Det är ju bara länkar, såsom bland många andra Isobel Hadley-Kamptz på expressen påpekar.

Däremot är upp- och nedladdning olagligt. Borde det vara det? Det tycker inte jag. Men det är viktiga är att det är vi andra som har begått det brottet, inte TBP-pojkarna. De sonar vårt brott!

Vidare har det varit tydligt igenom hela rättegången att den är politiskt förankrad: Redan innan rättegången sade "piratexperten" Sam Sundberg: "Jag tror inte på fängelsestraff. Då gör man dem till martyrer i fildelningsvärlden." Antingen är mannen helt galen, eller väldigt insiktsfull. Det är tydligt att han här menar att domstolen kommer bedöma målet politiskt istället för juridiskt!

Och är denna tanke orimlig, kanske? Piratpartiet är Sveriges snabbast växande parti, som är för legaliserande av fildelning för privat bruk. IPRED-lagen har precis antagits. Frågan är helt klart en av de viktigaste i dagens politik, eftersom den berör lagliheten av något mer än var femte svensk gör hela tiden, och de motstående sidorna har helt olika syn på saken. På ena sidan står upphovsrättslobbyn och gammeltänkarna, på den andra mer än var femte svensk som har kriminaliserats för något han tycker är en självklar rättighet.

Och i mitten sitter fyra schyssta killar som gillar att mecka med datorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar